Thursday 21 April 2011

PERBAIKI DIRI

Ramai yang berani membuka kekurangan orang lain, itu biasa. Orang yang berani membincangkan orang lain, itu juga tidak istimewa lantaran menginginkan orang lain untuk berubah .Tapi yang diinginkannya itu tidak juga wujud. 

Kita sudah terlalu banyak menggunakan waktu, tenaga dan fikiran untuk sesuatu yang di luar diri kita. Terlalu banyak energi dan potensi yang kita gunakan untuk memikirkan kesalahan, keburukan mahupun kelalaian orang lain. Namun, ternyata sikap kita yang kita anggap sebagai baik dan mulia itu tidak berkesan untuk memperbaiki apa yang kita anggapkan salah itu. Tindakan emosi seperti ini hanya sangat sedikit memberi nilai tambah kepada keperibadian kita. Bahkan, jika berlebihan, akan mengundang kebencian mahupun masalah baru. 

Kita ingin sangat keluarga berubah, kita ingin anak berubah tapi sebenarnya diri kita sendiri tidak pernah berubah, maka ini tidak akan terjadi!. Cubalah pula kita berani untuk melihat kekurangan diri sendiri, inilah yang luar biasa! Mungkin selama ini kita tidak sedar bahawa kita tidak pernah mempunyai waktu pun untuk mengubah diri kita sendiri. 

Si ibu memberi nasihat kepada anak sampai berbuih mulut pun tidak akan berkesan, kecuali kalau si ibu itu terlebih dahulu memperbaiki diri. Nah! Bukankah sekarang kita terlalu banyak memikirkan orang lain yang berubah sampai tidak ada waktu untuk mengubah diri sendiri?Orang yang dipimpin tidak akan pernah berubah sebelum pemimpinnya mengubah diri.Jangan menyuruh orang lain sebelum menyuruh diri sendiri. Jangan melarang orang lain, sebelum melarang diri sendiri. Sehebat apapun perkataan kita, tidak akan ada harganya kalau kita tidak memperbaiki diri.Sebab yang disuruh memiliki mata, telinga dan fikiran. Setiap orang yang berbeza antara perkataan dan perbuatan akan jatuh wibawanya. 

Oleh itu, cubalah mulai saat ini kita beralih pula untuk berfikir tentang diri sendiri. Tapi bukan ke memikirkan diri sendiri itu adalah orang yang ego? Memang, pandangan itu sangat ada benarnya jika kita memikirkan diri sendiri lalu hasilnya juga hanya untuk diri sendiri. Tapi ketahuilah,sebenarnya dengan mengubah diri kita, bererti kita juga mengubah orang lain kerana orang lain bukan hanya mempunyai telinga, tetapi mereka juga ada mata, perasaan, fikiran yang dapat menilai siapa diri kita yang sebenarnya.Oleh itu, mulailah dari diri sendiri! InsyaAllah menyelamatkan dan mengubah seseorang atau sesuatu masyarakat, bangsa itu haris diawali dari diri sendiri. 

Bayangkanlah, jika setiap individu sibuk memperbaiki diri.Subhanallah.Sudah tentu akan tercipta keluarga yang bahagia, masyarakat dan negara yang baik pula. 

Semoga setiap masalah sebagai sarana untuk mengevaluasi dan memperbaiki diri kita kerana dengan itulah yang akan menjadi keuntungan bagi diri kita dan dapat mengundang pertolongan Allah Swt.Wallahualam. 



No comments:

Post a Comment