Sunday 8 May 2011

ESQ WAY 165:TRAINING ESQ SPIRITUAL PARENTING


BETTER PARENTS FOR BETTER WORLD
Feel The Expirience, Get A Meaningful Life

Training ESQ adalah pelatihan kecerdasan emosi dan spiritual berdasarkan 1 Ihsan, 6 Rukun Iman, 5 Rukun Islam, dan dikemas dalam ESQ Way 165.






Angkatan:  ESQ Parenting 3 Malaysia 
Tarikh: 7 Mei 2011
Tempat:  Flamingo by The Lake, Ampang, Malaysia

Trainers: Dr Ary Ginanjar, Pak Arieff , En Qobin 











Mungkinkah kita tidak sedar, bahawa selama ini kita telah menghalang potensi anak-anak kita?  Bukankah kita seringkali sukar dalam memahami keinginan mereka, tidak tahu cara membantu anak mengelola emosinya, tidak mampu memotivasi dan cenderung lebih sering menyalahkan si anak? Apakah kita mampu mengenalkan Allah dan menanamkan nilai-nilai spiritual kepada anak-anak kita melalui hal-hal sederhana di sekitarnya?
Training ESQ Parenting merupakan ta­waran ESQ LC dalam menyiapkan generasi unggul yang menjunjung tinggi nilai-nilai moral. Melalui ESQ Parenting, masyarakat diajak menyedari betapa pentingnya peranan ibubapa dalam pendidikan anak. Betapa segenap pengalaman hidup yang dilalui anak, bahkan sejak dalam kandungan, turut me­nentukan kehidupan mereka saat dewasa.


Pengaruh itu membabitkan seluruh aspek kemampuan anak, iaitu fizik, intelektual, emosional dan spiritualnya. Sehingga, setiap orang tua harus benar-benar me­mahami peranan yang harus dijalankannya, dan pada akhirnya mengetahui bagaimana cara meng­asuh yang sebenarnya. Dengan pola asuh yang tepat, anak akan tumbuh menjadi peribadi yang utuh, dan seluruh aspek kemampuannya akan berkembang secara optimal.


Training ESQ Parenting membawa kita mengharungi sebuah pengalaman emosi & spiritual yang akan menyentuh pemahaman orang dewasa terhadap anak-anak.  Training ini penting, bukan hanya bagi ibu bapa atau pun calon ibu bapa, tetapi bagi sesiapa sahaja yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.




Apa yang kita dapat perolehi daripada training 1 hari ESQ Parenting ?
-Pendekatan dan komunikasi yg lebih baik dgn anak
-Penyatuan  perbedaan pasangan dalam mendidik anak
-Penanaman nilai spiritual dan makna hidup dari orangtua kepada anak
-Pemahaman yang lebih baik tentang kecerdasan intelektual, emosional, dan spiritual anak
-Pemahaman cara mengembangkan potensi spiritual anak
-Lebih memahami jalan pikiran anak karena paham kebutuhan perkembangannya
-Mencegah anak dari trauma emosional
-Kebahagiaan dalam menerima keunikan anak
Panel Syariah ESQ




Tokoh Parenting Indonesia:


Apa yang paling sering dikeluhkan ibubapa terhadap anak? Disuruh belajar susah, malas solat, tidak punya motivasi dan sebagainya. Pada umumnya, mereka mengeluhkan sikap anaknya yang sukar mematuhi kehendak ibubapa. Tak jarang, ketika ini terjadi, mengecop anak nakal atau anak yang gagal akan diberikan kepada si anak. Bahkan kemudian berlanjutan dengan membentak-bentak sebagai upaya agar anak menuruti apa yang diinginkan ibubapa.

Darmono -bukan nama sebenarnya- sering membentak anaknya saat menemani  belajar. Ternyata hal itu mengakibatkan anaknya kini sering gagap saat berbicara.


Lagu Tema:  Susahnya Jadi Budak Kecik



Susahnya jadi budak kecik..." "Susahnya jadi budak kecik..." antara lagu yang sangat mengesankan jiwa yang dipersembahkan oleh Dr. Ary dan para ATS dalam seminar Parenting ESQ . Lagu ini memberi impak yang sangat besar untuk melihat dunia kanak-kanak dari kaca mata kanak-kanak itu sendiri.

Tahukah anda bahawa ternyata pendidikan anak boleh bermula sejak usia empat bulan dalam kandungan sang ibu. Sebab, ketika itu walaupun janin belum sempurna, namun telinga bayi sudah mampu mendengar. Bahkan menurut ahli genekolog, apa yang dirasakan ibu dapat pula dirasakan oleh sang bayi. Apa yang menjadi percakapan ibubapa, itu pulalah yang didengar oleh sang bayi.


Banyak yang kita tidak fahami dalam dunia kanak-kanak. Bagaimana mereka ini sebenarnya mahu meluahkan sesuatu dalam bahasa mereka tetapi kita tidak juga faham. Semakin hari perkembangan otak mereka semakin berkembang dengan sangat pesat dan pada ketika itu banyak eksperimen dan penerokaan dalaman sedang berlaku dalam minda, jiwa dan seluruh sistem tubuhnya.



Perkembangan otak mereka selari dengan perlakuan fizikal kanak-kanak yang kadang-kadang memeningkan kepala ibu dan ayah. Mereka juga kerap melontarkan pertanyaan demi pertanyan dan demi pertanyaan yang kita anggap remeh dan temeh. Sekiranya tidak ditangani dengan cara yang betul maka potensi untuk otaknya berkembang dengan baik akan berhenti disitu.


Ibubapa tanpa sedar melakukan kesalahan dalam mendidik. Kerap, ’kenakalan’ anak dipandang sebagai keburukan. Padahal, boleh jadi, sikap anak yang dianggap nakal itu sebenarnya manifestasi dari potensinya, sesuatu yang harusnya dikembangkan menjadi hal yang lebih baik.  

Kita sering melihat tahap perkembangan tahap kebijaksanaan kanak-kanak ini amat berbeza daripada seorang kanak-kanak dengan kanak-kanak yang lain. Sebenarnya tahap kebijaksanaan ini boleh dibentuk semenjak anak dalam kandungan lagi. Perkara ini sebenanrnya telah diterangkan oleh Nabi Muhammad s.a.w lebih 1,400 tahun yang lalu dalam sebuah hadis Qudsi. Hanya kini barulah sains moden dapat membuktikan bahawa kata-kata Nabi Muhammad itu merupakan fakta saintifik yang tidak boleh disangkal lagi kesahihannya.

Sedang nabi mendukung seorang bayi tiba-tiba bayi itu kencing di atas baju nabi. Emaknya marahkan bayi tersebut dan cuba mengambil anaknya daripada rasulullah dengan cara yang agak kasar. Nabi melarang wanita tersebut melakukan perkara seumpama itu. 

Hanya selepas 1,400 barulah larangan Rasulullah ini dijelas secara santifik oleh Dr Illiot yang menemuinya secara tidak sengaja semasa mengkaji perkembangan otak anaknya Julia yang berusia sembilan minggu. Anaknya itu di pasangkan peranti untuk mengesan aktiviti otak dikepalanya sambil dia menyusukan bayi tersebut. Amat menakjubkan wujud warna-warna yang cantik dalam kawasan tertentu di otak yang anaknya yang sedang menyusu . Namun tiba-tiba anaknya tertendang wayar peranti tersebut menyebabkan Dr. Illiot menjerit dengan kuat kepada bayinya.

Secara beransur-ansur warna-warna yang cantik tadi berubah menjadi warna biru, oren dan hilang begitu sahaja. Penemuan ini membuktikan dan membenarkan apa yang telah dinyatakan oleh nabi di dalam sebuah hadis Qudsi. Rupa-rupanya apabila kita menghalang sesuatu yang dilakukan oleh anak kita, sebenarnya kita telah mematikan perkembangan dendryt yang akan bercantum dengan dendryt yang lain.

Apabila banyaknya percantuaman dendryt berlaku menyebabkan anak anda menjadi lebih pandai dan akhirnya menuju ke tahap genius. Sebaliknya apabila dia dilarang melakukan sesuatu atau kita tidak menjawab apa yang ditanya sebenarnya kita sedang membunuh perkembangan percantuman antara dendryt.


Pentingnya pendidikan sejak awal, juga dikatakan oleh dr. Winny Aries Mufti, SPRM,“Kesalahan dalam mendidik anak seringkali dimulai dari awal pernikahan.  Adanya pemikiran bahawa untuk mendapat anak songsang nanti, itulah yang salah. Seharusnya ketika kita menginginkan anak maka kita sudah mulai memikirkan segala sesuatunya.”


Terasa satu tamparan yang sangat hebat kepada ibubapa yang hadir apabila rata-rata mereka menganggap pertanyaan anak-anak ini satu perkara yang remeh yang tidak perlu dijawab dan hanya mengganggu ibubapa yang kadang-kadang sibuk melakukan pekerjaan lain. Dalam tak sedar sebenarnya mereka sedang membunuh perkembangan dendryt anak-anak yang sedang membentuk horizon geniusnya.


Kini anak-anak semakin membesar dan zaman yang lepas tidak boleh diulangi lagi. Banyak sangat kesalahan dan kesilapan yang dilakukan oleh ibubapa yang merasakan apa yang mereka lakukan adalah betul dalam mendidik anak-anak. 


Untuk itu, Training ESQ Parenting diluncurkan untuk menjawab permasalahan yang dihadapi oleh ibubapa. Ary Ginanjar Agustian, Presiden Direktor ESQLC menyampaikan pentingnya training ini, ”Kita perlu membentengi generasi masa depan mulai dari ibubapa melalui training ESQ Parenting ini.” Para peserta training boleh terdiri dari para ayah, ibu, bakal ayah, dan bakal ibu dan yang ingin mengetahui pendidikan anak, akan mendapat panduan dalam mendukung perkembangan anak dari aspek spiritual, emosional dan fizikal.

Peserta akan diajak mengarungi sebuah pengalaman emosi dan spiritual yang akan menggugah pemahaman mereka tentang anak. Tidak hanya membahas perkembangan intelektual, psikologi, dan neurologi anak, training ini juga memberikan cara memunculkan aspek fitrah pada anak. Suatu aspek yang selama ini jarang dibahas dalam dunia kedoktoran mahupun training parenting lainnya.


Testimoni Esq Parenting







No comments:

Post a Comment